Thursday, April 21, 2011

DARI MEJA STUDY BAKAL GURU..

Aduh, kepala rasa berat. Macam nak muntah.. Hidup tak tentu, makan tak endah..ya Allah, kenapa ni?......hehe, takde apa-apa sebenarnya..saja buat gimik intro. Tapi memang inilah separuh realitinya saya sejak dua menjak ini. Kadang-kadang, orang beri mesej tak baca penuh sampai habis, tak sempat nak makan, tak sempat nak fikir lain-lain. Kecuali facebook, tak boleh tinggal laaa. At least, kena buka sekejap. Yelah, buat kerja menghadap laptop, dan ada pula kemudahaninternet. Kalau tumpu pada assignment, jawabnya sekejap sahajalah boleh bertahan.

Tugasan apa yang teruk sangat ni? Mengalahkan PSM.Tentunya autocad. Perlu cipta basikal inovasi. Siapkan latihan mingguan lagi. Yang mingguan tu, buat last minit sebab autocad tidak dapat diinstall pada mulanya disebabkan laptop yang tidak cukup space dan masalah virus kot. At last, pinjam laptop kakak. Yelah, siapa yang boleh pinjamkan laptop sendiri pada kawan kan, sedangkan dorang pun ada banyak tugasan lain yang nak disiapkan. Lambatnya baru terfikir jalan penyelesaian. Tapi, takpe, semuanya dah berlalu. Yang penting sekarang, berusaha. Dan Alhamdulillah, hari ini(khamis) dah pun present basikal autocad. Bab basikal dah selesai, cumanya perlu diperbaiki lagi untuk dapatkan markah yang lebih baik. So, tak boleh nak berehat lagi.

“Sebenarnya saya mengharapkan lebih daripada kamu semua. Boleh sahaja saya nak Tanya soalan-soalan yang sepatutnya perlu ada pada basikal, tetapi saya tahu kemampuan kamu. Yelah, kita nak melahirkan guru yang mempunyai kemahiran yang pelbagai, justeru saya rasa kamu perlu buat lebih baik daripada ini. But, ini satu effort yang baik dari kamu semua sampaikan saya dengar tak tidurmalam, lupa nak makan. Boleh baiki lagi seperti komen saya kemukakan tadi, sampai minggu depan boleh hantar folio.” Ujar en.syafi’i (lebih kurang macam tu la) di dalam kelas sesudah semua kumpula membuat pembentangan.

Saya kira ini tidak adil bagi kami yang belajar hanya sedikit, tetapi tugasannya advance sangat. Macam inilah mahu melahirkan seorang guru. Silibusnya mesti lebih tough daripada student yang engeneering, politeknik, masakan dan lain-lain lagi. Berbeza antara belajar sekadar hanya perlu difahami, tetapi sebagai bakal guru, perlu memahami, berkemahiran dalam mengaitkan, dan yang penting mampu menyampaikan semula kepada pelajar nanti.

Pada mulanya, saya kira proses menjadi guru ini mudah. Rupa-rupanya susah juga. Lebih-lebih lagi pelajar kemahiran hidup. Pelbagai kemahiran perlu bukan sahaja difahami, malahan perlu dikuasai. Kerana guru bakal melahirkan seorang manusia yang bergelar insan. Insane itu kelaklah yang akan bergelar seorang akauntan, engeneer, pengusaha, cikgu semula dan lain-lain pekerjaan lagi. Kami membawa satu amanah, iaitu “MELAHIRKAN” manusia yang bergelar insan. Allahuakbar, moga Allah beri kekuatan untuk kami Berjaya memegang amanah ini kelak.

Saya teringat kata-kata seorang pensyarah Rekabentuk Industri yang mana “dari sekarang, kamu perlu mencipta identiti.” Identity yang dimaksudkan adalah identity seorang pemimpin, dari sudut akhlak, tutur kata, ketegasan, ilmu dan sebagainya. Mampukah? Berusaha dahulubaru tahu.

Jadi,belajar semata-mata untuk peperiksaan itu adalah sia-sia. Moga-moga ilmu yang dipelajari ini berkatdan mudah melekat di hati. “Ilmu itu cahaya, dan akan mudah masuk kepada mereka yang mempunyai hati yang bersih. Jadi, jagalah hati, hindari perkara-perkara maksiat dan lagha.

Lastly, selamat menghadapi minggu-minggu peperiksaan. Jangan dilupa untuk menjaga Tarbiyah diri. KepadaNya jualah kita meminta disamping berusaha.. All The Best..!!!

No comments: