Saturday, March 17, 2012

AKU DAN LM ~CUAK pada 4 pagi~



18 hb, 4 pagi: tuk..tuk..tuk..bunyi pintu hotel diketuk…agak lama juga aku kira dan ketukan semakin kuat..aku melihat jam..4 pagi!!! Sape pulak ketuk pintu ni..ada rasa bimbang dalam hatiku.. aku bangun dan duduk seketika dihujung katil. Hmm..nak buka ke tak nak ni..Ya Allah.. kemudian terdengar dari luar memberitahu jabatan agama islam buat pantauan..dalam hatiku mulai cuak..aku mencapai tudung.. dan memebuka pintu sedikit. Ada beberapa orang lelaki dan seorang perempuan meminta izin untuk melakukan pemeriksaan. Ape pula ni? Dalam hatiku..kemudian seorang ‘kakak’ masuk dan melihat lihat keadaan dalam bilik. Hmm, minta tengok ic? Pinta kakak tersebut. Aku mencari cari ic ku di dalam beg dalam keadaan agak blur, x tahu nak cakap apa.. dari mana?emm, saya dari skudai, baru pindah sini malam tadi, buat masa ni check in hotel satu malam. Selalu ke datang sini? Aku memberanikan diri untuk bertanya. Kakak itu menjawab, tapi aku tidak berapa dengar..disebabkan faktor baru bangun tidur mungkin.  Kemudian kakak itu membuka pintu semula dan kelihatan jelas beberapa orang lain lelaki diluar. Seorang je?tanya mereka, kemudian melihat kasutku dan melihat lihat ke sebalik lansir. Dari mana? Tanya mereka. Hmm, kene ulang balik jawapan ke ni!! Hatiku bermonolog..mereka menyoal siasat.  Dari skudai, saya baru pindah sini. Ada Latihan Mengajar di sini. Aku menjawab. Owh, bakal cikgu la ni!..hmm, aku mengangguk.. dan kemudian mereka beredar begitu sahaja. Emm.. macam tu je? Dalam hatiku. Tak ad budi bahasa sedikitkah?. Minta maaf ke kerana menganggu atau ucapan terima kasih kerana bekerjasama..hmm..ok…………. dan kembali menutup pintu, tak berminat ingin menjenguk keluar melihat mereka. Bagaikan tidak percaya pun ada. Lama juga aku berfikir. jika terserempak dengan mereka, mungkin aku  tidak lagi mengingati wajah mereka. 


Ku kira ini kejutan pertama setelah menjejakkan kaki di  muar selepas  singgah di rumah sewa sebelum itu dengan keadaan rumah yang agak kotor. Kakak tidak membenarkan aku untuk tidur seorang diri di situ, tunggu pagi esok sahaja untuk mengemas bersama housemate. Buat masa sekarang jalan ke rumah belum mampu aku ingat kerana terlalu banyak lorong dan jalan taman yang bersambung sambung. Baharu sahaja sesat malam tadi semasa abang ipar mencari jalan keluar dari kawasan taman. Dan Esok, bermula lah misi aku berjalan kaki untuk ke sekolah..moga dipermudahkan..moga selepas ini cikgu tegar dengan kemungkinan ujian ujian yang bakal ditempuhi..

No comments: