Wednesday, May 6, 2009

Sifat-sifat ALLAH..Sejauh mana kita menghayati?


Manusia akan jatuh cinta kepada sesuatu atau seseorang yang serasi dengannya. Misalnya orang yang mempunyai hobi yang sama akan suka berdamping dengan individu lain yang sama hobi dengannya. Mereka boleh berbual-bual,bergurau dan bergaul mesra begitu lama atas topik yang sama. Ini tidak berlaku jika mereka bertemu dengan orang yang tidak sehobi dengan mereka. Burung yang sama akan terbang sekawan,begitu kata pujangga. Ahli ilmu serasi bergaul sesama ahli ilmu. Golongan professional sesama professional. Begitulah adatnya,yang saling mengenal akan serasi,yang tidak mengenal akan menjauh.


Hakikat ini juga jika difahami,akan mewajarkan manusia mencintai ALLAH. Sifat-sifat kesempurnaan Allah sebenarnya sangat serasi dengan jiwa manusia. Ketika ditimpa kezaliman misalnya,hati manusia merintih supaya datangnya keadilan..ketika itu sebenarnya manusia telah merintih kapada Allah. Bukankah al-‘Adlu (maha adil) itu sifat nama Allah? Bila miskin,manusia mengharapkan kekayaan..bukankah al-Ghani (maha kaya) itu juga nama sifat Allah? Begitu juga dengan sifat Tuhan yang Maha Pemaaf,Maha Penyayang,Maha Pengasih dan sebagainya. Semuanya dirindui dan dicintai manusia.


Inilah fitrah yang telah diinstall atau built-in oleh Allah s.w.t. dalam diri manusia sejak awal penciptaannya. Namun,semuanya bergantung kepada sejauh mana manusia itu menjaga dan menyuburkannya lagi. Sehingga dengan itu matlamat kita mempelajari Asma’ul Husna (99 nama Allah yang baik) antaranya ialah supaya kita berakhlak dengan sifat-sifat Allah. Sabda Rasulullah s.a.w.:


“Sesungguhnya Allah swt mempunyai 99 nama-seratus kurang satu. Sesiapa sahaja yang menghafalnya (mencontohinya), dia akan masuk syurga.” (Riwayat Bukhari Muslim)


Yang dimaksudkan dengan menghafal ialah menteladani,berakhlak dengan sifat –sifat Allah. Orang yang begini memang layak masuk syurga. Semakin banyak sifat-sifat Allah yang menjadi akhlak kita sehari-hari,semakin dekatlah kita dengan Allah. Dengan kata lain,tanda dekatnya hamba itu kepada Allah,dapat dilihat seberapa banyak sifat-sifat Allah yang dia contohi setiap hari. Itulah tanda taqarrub (akrab) seseorang itu dengan Allah. Semakin dekat dengan Allah,bila semakin banyak sifat-sifat seperti Ar-Rahman,sifat Ar-Rahim-Nya,sifat Ghaffar diamalkan dalam diri. Dia menjadi insan penyayang pengasih,pemaaf dan sebagainya.


Inilah yang dimaksudkan oleh Imam Al-Ghazali dengan katanya, “kita mengusahakan diri supaya diri ‘memakai’ sifat-sifat ketuhanan supaya berilmu,berbuat baik,menanam budi,lemah lembut dalam memberi kebajikan,penyayang kepada manusia ke jalan kebenaran.”
Percayalah,semua ini mendekatkan seorang hamba kepada Allah. Bukan pendekatan tempat tetapi pendekatan melalui sifat!


Jadi,sama-sama kita hitung diri.. sentiasa ingin berusaha kearah kebaikan..insyaALLAH..

No comments: