Monday, March 28, 2011

BALAS MESEJ CEPAT YE!





PART 1

Assalamualaikum..sahabat-sahabat usrah, Esok kita ada usrah ye pukul 7.30 pagi di meranti..jangan lupe task yang akak bagi haritu. Mesej sunyi tanpa balasan. Naqibah menjangka bahawa ahli usrahnya akan datang kerana selalunya jika mereka ada masalah, mereka akan memberitau terlebih dahulu. Si naqibah inipun bersemangat untuk bersiap pada pagi itu. Dia meninggalkan ‘kebahagiaan’ pada hari minggunya untuk bertemu sahabat-sahabat tersebut

Hurm, tak ramai orang. Selesa sikit nak makandan berbincang, naqibah itu berbisik di dalam hati. Beberapa minit beliau menunggu di situ, sahabat-sahabat yang lain tetap tidak berkunjung tiba. Dia mengambil keputusan untuk menghantar mesej dan membuat miskol. Setelah sekian lama, tiada apa juga yang berlaku. Beliau hanya mampu menahan sabar. Kemudian, datang salah seorang daripada ahli usrahnya di meja menyapa. Alhamdulillah, ujar naqibah di dalam hati. “sorang je? Mana yang lain?”, naqibah menegur. “emm..tak tahu la akak..dorang tidur kot..penat mungkin.” “so macamana ni?takkan kita berdua je”ujar naqibah. “ Kita tukar petang la kak,boleh?”..emm..boleh juga..ok, takpelah, kita makan jela Kalau macam ni..hehe..maka makanlah mereka megi goring dengan sedikit perasaan kecewa di dalam hati si naqibah tadi.

“tolong akak untuk mesej sahabat-sahabat yang lain ye usrah petang ni”..”ok kak, nanti saya mesejkan,..apa-apa nanti saya beritahu akak”..tet tet, bunyi mesej masuk. Naqibah membuka mesej. Wajahnya bertukar sedikit kesal kerana secara tiba-tiba sahabat usrahnya tidak dapat hadir kerana kebanyakan mereka mempunyai urusan yang agak penting. Maka, hampalah lagi si Naqibah tadi.

PART 2

Hmm..dah baca? Macamana perasaan anda bila membica cerita ini. Jika anda berada di tempat naqibah tadi, bagaimana ya? Sebenarnya Di sini, saya tidak ingin menekankan berkenaan perasaan naqibah tadi, tetapi, kepentingan membalas mesej dengan segera. Banyak sebenarnya situasi lain yang boleh dikongsi, tetapi cukuplah ini sahaja. Ya sahabat-sahabat..kita memandang membalas mesej itu adalah suatu yang remeh tetapi ianya adalah sangat penting bagi si pemberi mesej. Mereka mungkin mahukan jawapan yang segera dan mungkin apa yang ditanya adalah sangat penting pada si pemberi mesej walaupun yang menerima menganggap ianya biasa. Bila ianya tidak mendapat kerjasama yang baik, makanya ianya mungkin akan mengecewakan orang lain. Dan dalam tidak sedar juga kita sebenarnya memberi beban lain kepada orang yang memberi mesej. Mungkin kerjanya tergendala, masanya terbuang, kreditnya habis, hatinya sedikit kecewa. Ha, nah...dahsyat juga ya kesannya..jadi sahabat-sahabat, lepas ni nak balas mesej tak...fikir-fikirkanlah..selamat beramal..=)

Ps//-ubat hati dengan mengadu kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah penunjuk jalan keluar yang terbaik..dan berbaik sangka mengelakkan stress...

3 comments:

Ummi Mujahidah said...

titt..tit... hah bls jgn x bls.. :-)

nsrisman said...

kesian kak laila...
sape2 usrah dengan kak laila balas mesg cepat!!!..;)

Laila_Suria said...

hehe..balas jangan x balas..kang jadi kes meting x jadi..